mandag 20. mai 2013

Nasjonalfølelse

17. mai i Sør Korea

Når jeg er hjemme i Norge, tenker jeg ikke så mye på nasjonalfølelsen og slike ting, er vel ikke så veldig opptatt av 17. mai, bortsett fra når bølgene går høye vdr flagg i barnetoget osv.
Men har vært så heldig å få feire vår nasjonaldag flere ganger i Sør Korea og en gang i Kina/Hong Kong. Feiringen i Hong Kong var meget spesiell, da vår yngste sønn, som eneste konfirmant, ble konfirmert under samme arrangement.

Hadde også en spesiell opplevelse i 2007, da det norske kronprisparet var på besøk.  De ankom 17. mai festen og skulle være der en liten halvtime, men klokken gikk, paret menget seg og pratet med de fleste og under barnelekene var de ivrige deltaktere. En 1/2 time ble fort til bortimot 3 timer. En slik væremåte gjør deg stolt av å være norsk og å føle samhørighet.

Jeg har fulgt med på debatten hjemme vdr. det å ha andre enn det norske flagget i barnetoget hjemme.  Jeg synes det er en stor uting, burde ikke vært oppe til diskusjon en gang.  Men ser også at media klarte å føre en liten "fillesak" ut av proposjoner.
Derimot, når  mennesker  stiller i sine flotteste festdrakter fra sine tidligere hjemland for å hedre sitt nye land, ja det synes jeg er veldig fint.

Men når vi som nordmenn bor i et annet land, for kortere eller lengre perioder, ikke for å bli dette landets statsborgere, men for å utføre eks en jobb og ønsker å feire den norske nasjonaldagen synes jeg det er flott at det i flaggborgen først i toget også er med det landets flagg som du låner grund av.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar