onsdag 22. mai 2013

Hva skal barnet hete ?

Sør Korea fikk kvinnelig president i 2012, men slike ting som svangerskapspermisjon og lignende er der dårlig med, så landet har som tidligere nevnt, veldig høyt udannete husmødre.

En arbeidskollega av min mann ble nettopp pappa for første gang.  En nydelig liten guttebaby.  Jeg snakket litt med moren før fødselen og hun viste meg stolt  et fantastisk flott ultralydbillede av en liten gutt.  Jeg spurte så om det egentlig hadde noen betydning om det ble gutt eller pike.  "Det har meget stor betydning, min manns bestefar har kommandert meg til å få en gutt.  Minn mann er eldste sønn av eldste sønn, og dette er første barnebarn i familien, så jeg måtte få en gutt."  Hva de hadde gjort om det hadde vært en pike vet jeg ikke, sansynligvis ikke så mye.

Men det ble som sagt en velskapt flott gutt, og gleden er stor.  Mor er litt fortvilet over det å ta vare på en baby og er trett og sliten og må derfor bo hjemme hos mor en måned for å komme seg. Far må da ukependle, for å besøke sin lille familie hos svigermor.  Går sikker fint, far liker å kjøre bil, om det dog er  en 3-4 timers kjøretur hver vei.
Så var det navnevalg.  Hva skal det lille vidunderet hete.  Jo, mamma og pappa får 5 - 6 forskjellige navn av farmor, som de kan velge mellom.  "På hvilket grunnlag velger farmor disse navnene, har du fått navnene?"  Nei, det hadde han ikke, men skulle faktisk få de samme kveld som jeg snakket med ham.  Farmor ventet bare på svar fra "stjernetydere".  Slik velges altså navn her i Sør Korea.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar